Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
         
 

12 tips voor een waardevolle blog

Lisette Brattinga
27 augustus 2020

Veel ondernemers die ik begeleid hebben een liefde voor het schrijven en publiceren regelmatig blogs.

Waarom is het slim om blogs te schrijven?
Een verhaal over een prangend onderwerp dat speelt bij jouw klanten kan heel waardevol zijn voor anderen.

Maar het is natuurlijk ook een goede manier om je eigen ervaringen te ventileren zodat anderen daarmee geholpen worden of om simpelweg een kijkje in jouw leven te geven. Ook is een goede manier om jouw expertstatus te verhogen. Daarbij heeft het technisch gezien ook voordelen: blogs zorgen voor een betere vindbaarheid van jouw bedrijf in zoekmachines. Zeker als je regelmatig blogt.

Wat is belangrijk bij het schrijven van een blog?

Je wilt natuurlijk graag dat jouw blog interessant is voor de lezer, dat ie zich erin herkent, dat erop gereageerd wordt en liefst nog dat je er klanten aan overhoudt.

Wat zijn nou de factoren die cruciaal zijn?

Graag geef ik je 10 tips voor het schrijven van een waardevol blog.

1. Titel en opbouw

Zorg voor een krachtige titel die nieuwsgierigheid opwekt en volg daarna een vaste opbouw zodat je de lezer triggert in de eerste alinea en zodat hij zichzelf herkent (in 1e 5 zinnen). Deze vaste opbouw is als volgt:

  • Probleem: Waarom is het probleem (dit is het onderwerp)?
  • Gevolgen van het probleem: Wat zijn daarvan de gevolgen? Dit kun je op meerdere niveaus doen. Stel jezelf meerdere keren de vraag: wat zou er gebeuren als dit het gevolg is?
  • Droom: Hoe kan hun leven/organisatie ook zijn als het probleem is opgelost?
  • Begrip: Begrip tonen voor hun situatie.
  • Oplossingen: Wat is er nodig om het probleem op te lossen? Neem de lezer mee in de mogelijke oplossing.
  • Call to Action: Je kunt het blog afsluiten met jouw eigen mening en/of een conclusie en een uitnodiging voor een vervolgstap. Er moet altijd een call to action onder een blog staan (zoals uitnodiging om in gesprek te gaan of een workshop of training die je kunt/gaat geven.

2. Maak een keuze

Behandel slechts 1 thema of onderwerp in een blog. Hoe kom je aan onderwerpen? Luister goed naar wat er leeft bij jouw klanten of in jouw branche en haak daar op in.

3. Schrijfstijl

Het is heel belangrijk dat je schrijft zoals je praat. Dat zorgt ervoor dat je allerlei onnodige/zakelijke/afstandelijke termen gebruikt waardoor een lezer afhaakt.

4. Indeling

Kies voor tussenkopjes om de 2-3 alinea’s en wissel langere en korte zinnen met elkaar af.

5. Expert

Geef waardevolle inhoud die laat zien dat jij een expert bent. Maar klop jezelf niet op de borst, daar houden de meeste lezers niet van.

6. Reageren

Stel vragen aan je lezers zodat je een reactie uitlokt. Zorg ervoor dat ze een reactie kunnen achterlaten onder het blog.

7. Plaatje bij het praatje

Kies een relevante afbeelding die jouw verhaal ondersteunt en die een stukje herkenbaarheid oplevert.

8.Linkjes

Gebruik interne links naar jouw aanbod maar wel op een manier dat het niet teveel op eigen promotie lijkt. Je kunt ook linken naar andere blogs als mensen meer over een onderwerp willen lezen. Zo blijven ze langer op jouw website en informeer je ze vollediger. Je kunt natuurlijk ook naar externe blogs, artikelen of video’s linken om de lezer beter te informeren. Als je extern linkt is het wel verstandig om de persoon of organisatie hierover te informeren. Wellicht is het mogelijk dat zij een link naar jouw blog of post erover publiceren.

9. Vindbaarheid

Om opgepikt te worden in zoekmachines moet jouw blog minimaal 300 woorden zijn. Vanaf 1000 woorden is een blog meer verdiepend. Zelf hou ik tussen de 300 en 900 woorden aan omdat ik zelf niet van hele lange teksten hou maar er is eigenlijk geen maximum aantal woorden als het blog interessant is. De vindbaarheid wordt natuurlijk ook beter als je je blog onder de aandacht brengt bij jouw volgers op social media. Je kunt er ook een aantal quotes uithalen voor publicatie op social media met een link naar het hele blog.

10. Conversie

Zet de leestijd erbij (ga uit van ongeveer 250 woorden per minuut). Dit zorgt ervoor dat jouw blog sneller gelezen wordt omdat mensen weten waar ze aan toe zijn.

Pas deze tips eens toe en je zult zien dat jouw mooie waardevolle verhalen beter gelezen gaan worden.

Lisette Brattinga

Lisette helpt als online business coach met veel plezier ambitieuze dienstverlenende ondernemers met een succesvolle start en groei van hun bedrijf. Ondernemen is een vak apart en zij leert ze hoe je een bedrijf met een mooie toekomst opbouwt zodat je van je droom kunt leven en veel mensen of bedrijven kunt helpen. Haar kracht en expertise ligt in de strategische en commerciële kant van een business. Regelmatig wordt ze uitgenodigd als gastspreker door het Startersloket, NOBCO, Nyenrode en ondernemersverenigingen. Meer weten over Lisette, bezoek dan haar website.

Blog

Zo verkoop je kennis!


12 tips voor een waardevolle blog


Lees meer

Nieuws

Coronacrisis zet uurtarief zzp’ers onder druk, maar er zijn uitzonderingen

De uurtarieven van zzp’ers in Nederland staan stevig onder druk als gevolg van de coronacrisis. Sinds de virusuitbraak in maart hebben zelfstandig ondernemers gemiddeld 7% ingeleverd. Voor de coronacrisis lag hun gemiddelde uurtarief nog op € 49,-, nu is dat € 43,-

Aanvullingen op derde steunpakket corona bekend

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen blijven grote gevolgen hebben voor ondernemers. Nu de maatregelen zijn verlengd komt er aan aanvulling op het derde steunpakket voor zzp'ers en ondernemers, zeker voor diegene die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. 

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Kennisbank Lees meer
Aanvraag tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) in de Gemeente Waterland
Aanvraag compensatieregeling tegemoetkoming schade COVID-19
Aanvraag Bijzonder uitstel van belasting
Extra hulp voor ondernemers in gemeente Waterland
Hoe bepaal ik het inkomen voor de Tozo aanvraag als zzp'er in Waterland?
Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB (TVL)
Start met het stappenplan van het Startersloket
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer