Je vergoot je kansen op succes door vooraf goed na te denken over jouw idee om te starten als ondernemer. En dat is echt nodig! Op sociaal media zie je bijna iedereen succes hebben als ondernemer. De werkelijkheid is anders. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de startende ondernemers de eerste 5 jaar niet kan rond komen van hun bedrijf. 30% van de starters houdt minder over dan het minimum loon. Door het schrijven van een ondernemingsplan breng in je in beeld hoe succesvol jij en je bedrijf denken te gaan zijn. Noodzakelijk als je een financiering nodig hebt. Een must als je het ondernemerschap serieus neemt! Het ondernemingsplan heeft vele functies. Het is een checklist om na te denken over de juiste onderwerpen en niks te vergeten. Het helpt je ook om jouw idee door te ontwikkelen en je plannen te delen met anderen. Hieronder bespreek ik zes belangrijke aspecten die het nut en noodzaak van het schrijven van een ondernemingsplan benadrukken.

'Uit onderzoek blijkt dat 80% van de startende ondernemers de eerste 5 jaar niet kan rond komen van hun bedrijf.'


Richting en focus

Als startende ondernemer zie je kansen en heb je veel ideeën. Belangrijk is om je ideeën goed op een rijtje te zetten. Op deze manier houd je overzicht en grip op de situatie. Succesvolle ondernemers durven te kiezen. Je kan beter 1 of 2 dingen echt goed doen dan 10 dingen half. Een ondernemingsplan dwingt je om jouw ideeën op papier te zetten, er kritisch over na te denken, verder aan te scherpen en keuzes te maken.

Doelen stellen

Het schrijven van een ondernemingsplan helpt je ook om duidelijkheid te krijgen over wat je precies wilt gaan bereiken. Dwing jezelf om hierbij heel duidelijk en praktisch te zijn. Dit doe je door kleine en grote doelen te stellen. Hierbij kijk je naar de korte en lange termijn. Heel belangrijk is om je doelen SMART op te stellen. In dit artikel lees je daar meer over!

Onderzoek

In het ondernemingsplan neem je informatie op over de marktsituatie en jouw concurrentie. Deze informatie verzamel je door het doen van marktonderzoek. Probeer zo goed mogelijk te achterhalen of er vraag is naar jouw product en/of dienst en verdiep je hierbij goed in de branche. Welke trends en ontwikkelingen zijn er? En met welke concurrenten krijg je te maken. Alleen door deze informatie te achterhalen en vast te leggen kan jij een goede positie op de markt innemen.

Sterktes en zwaktes

Het ondernemingsplan dwingt jou om kritisch te kijken naar jouw aanbod en de markt. Ook zal je moeten nadenken over jouw persoonlijke kwaliteiten en eigenschappen als ondernemer. Waar ben je heel goed in? En waar is er nog ruime voor verbetering. Om succesvol te kunnen zijn als ondernemer moet je niet alleen goed zijn in je vak maar ook beschikken over de juiste ondernemersvaardigheden.

Financiële inzicht

Een ondernemingsplan eindigt altijd met het in kaart brengen van de financiële situatie. Op het moment dat je precies weet wat je gaat doen, wie je klanten zijn en welke kansen en bedreigingen er aanwezig zijn, kan je beginnen met de cijfers. Wat moet je aanschaffen om te kunnen starten en hoe ga je dat betalen. Denk ook na over de verkoopcijfers, omzet en kosten. Met deze gegevens kan je uitrekenen of en wanneer je winst gaat maken en of dit voor jouw situatie voldoende is. Voor dit deel heb je voldoende fiscale en financiële kennis nodig. Volg daarom eens een webinar over dit onderwerp, lees artikelen en blogs en gebruik onze handige tools.

TIP: lees ook eens mijn blog van eerder dit jaar over het belang van budgetteren als ondernemer.

Delen van informatie

Op het moment dat je plan klaar is heb je een zeer waardevol document in handen. Het zou zonde zijn als deze vervolgens in de (digitale) kast zou belanden. Pak tijdens het ondernemen je plan er regelmatig bij en kijk of je nog op de juiste koers zit. Zo kan je waar nodig bijsturen en zie je hoe jouw idee en bedrijf zich ontwikkelen. Gebruik je plan ook om je ideeën te delen met anderen. Het is zeer waardevol om met anderen mensen/ondernemers over jouw bedrijf te praten. Ook als je straks daadwerkelijk bent gestart. Uit onderzoek van Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt dat voorlichting, coaching en mentoring vertrouwen geeft bij het ontwikkelen van een eigen bedrijf!

Conclusie

Ik hoop dat het inmiddels duidelijk is geworden hoe belangrijk en waardevol het schrijven van een ondernemingsplan. Soms is het zelfs verplicht! Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een lening of voor het krijgen van toestemming van bijvoorbeeld het UWV of de gemeente in het geval dat je start vanuit een uitkering. Maar bovenal schrijf je het plan toch echt voor jezelf!

Canvas ondernemingsplan

Download hieronder ons unieke en invulbare canvas (pdf). Dit canvas behandelt 7 belangrijke onderwerpen om goed voorbereid van start te gaan als ondernemer!

Online ondernemingsplan

Ik kan mij voorstellen dat je denkt dat het schrijven van een ondernemingsplan niet eenvoudig is en veel tijd kost. Deels waar, maar er is goed nieuws! Wij hebben een online tool ontwikkeld waarbij je stap voor stap werkt aan jouw ondernemingsplan. Dit kan je helemaal zelf doen, maar er is ook een versie met E-support. Je kan dan tussentijds vragen stellen aan jouw eigen ondernemerscoach! Het online ondernemingsplan kan je aanschaffen in onze academie. In het geval jouw gemeente bij ons is aangesloten is het gebruik van dit plan doorgaans gratis. Is het schrijven van een volledig plan voor nu nog een stap te ver? Download dan hiernaast ons handige canvas om jouw idee meer handen en voeten te geven.

Erkend re-integratiebedrijf

Wist je trouwens dat het Startersloket een door het UWV erkend re-integratiebedrijf is? Start je vanuit een uitkering dan zijn er soms mogelijkheden om persoonlijke begeleiding te krijgen bij het starten van een eigen bedrijf. Dit geldt overigens ook voor een groot aantal gemeenten in het land. Neem contact met mij op als je vragen hebt of hier gebruik van wilt maken.

Blogger:

Joeri Goede | Initiatiefnemer

Joeri Goede is initiatiefnemer van Stichting Startersloket en begeleidt jaarlijks honderden (startende) ondernemers. Hij zoekt graag samen met jou naar de verbinding voor een mooie samenwerking. Joeri was jarenlang adviseur bij de Kamer van Koophandel en heeft sinds die tijd een groot netwerk opgebouwd.

Terug naar overzicht