Ieder bedrijf dat in aanraking komt met anderen kan schade veroorzaken. En daarvoor aansprakelijk zijn. Bijvoorbeeld als u een kop koffie omstoot over de laptop van uw klant. Of als uw medewerker struikelt en een kostbare vaas breekt bij een klant in huis. Maar ook als de vloer in uw winkel glad is en iemand uitglijdt en een been breekt. Of u brengt een product op de markt dat onveilig blijkt te zijn. Bijvoorbeeld omdat het giftig is of brand veroorzaakt.
Een ongeluk is zo gebeurd, en omdat het aantal claims ieder jaar hoger wordt, is het verstandig een aansprakelijkheidsverzekering voor uw bedrijf te nemen. Dus ook wanneer u een eenmanszaak heeft is een zzp-bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nuttig.
Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht. Toch zijn er veel situaties waarin u wel een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering moet afsluiten. Een opdrachtgever of leverancier kan erom vragen of uw brancheorganisatie kan het eisen.
Biedt u een consumentenproduct aan op de Europese markt? Dan kan het verstandig zijn om u extra te verzekeren tegen verlies van inkomsten door een terugroepactie. Bijvoorbeeld omdat uw product onveilig is voor consumenten. Toezichthouders kunnen bepalen dat u een product dan uit de handel moet nemen. Een terugroepactie kan u veel geld kosten. Die kosten worden meestal niet gedekt door uw bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Mogelijk kunt u deze verzekering uitbreiden met een recall clausule. Vraag dit na bij uw verzekeraar.
U kunt ook een terugroepverzekering afsluiten. Dit heet ook wel een recallverzekering. Sommige verzekeraars keren alleen uit als NVWA opdracht heeft gegeven voor de terugroepactie. Dan staat er een ‘governmental recall’ clausule in de voorwaarden.
Als startende ondernemer kan het lastig zijn om de juiste prijs voor je product of dienst te bepalen. Je wilt niet te goedkoop zijn, maar je wilt ook jezelf niet uit de markt prijzen omdat je te duur wordt gevonden. Vaak wordt de discussie gevoerd over kosten, prijs en waarde. Drie begrippen die regelmatig door elkaar worden gehaald. In deze blog vertel ik je hoe je hier als (startende) ondernemer mee om kunt gaan. Je gaat daarbij ontdekken hoe je met deze kennis jouw bedrijf succesvoller kunt maken.