Breng de wensen van uw opdrachtgever in kaart

Voordat u een offerte opstelt, moet u eerst duidelijk hebben wat de opdrachtgever wil. Breng de wensen zo goed mogelijk in kaart. Maakt u bijvoorbeeld een offerte voor het ontwerpen van een huisstijl? Vraag dan na welke onderdelen u moet ontwerpen. Logo, visitekaartjes en briefpapier of ook een website? Zo zorgt u ervoor dat uw offerte goed aansluit bij de wensen van uw klant.

Beschrijf uw werkzaamheden duidelijk

Beschrijf in uw offerte welke werkzaamheden u precies voor uw klant gaat doen. Of welke producten of diensten u precies gaat leveren. Vermeld ook de voorwaarden, zoals de planning, levering en uw uurtarief.

Offerte maken

Uw klant hoeft niet akkoord te gaan met een offerte. Het is een voorstel, nog geen opdracht. U kunt de inhoud van de offerte daarom voor een groot deel naar eigen inzicht opstellen. Er zijn wel een aantal wettelijke eisen voor offertes. Zorg dat u deze punten verwerkt in uw offerte:

  • uw bedrijfsgegevens
  • de gegevens van uw klant
  • de datum van uw offerte
  • het offertenummer
  • een samenvatting van de werkzaamheden
  • uw tarief of projectprijs
  • de geldigheidsduur van uw offerte
  • het recht op een aanbetaling tot 50% van het totaalbedrag
  • een verwijzing naar uw algemene voorwaarden

Naast de wettelijke voorschriften kunt u overwegen de volgende punten op te nemen in uw factuur:

  • inkoopnummer
  • contactpersoon
  • verzoek om ontvangstbevestiging

Let er bij de opmaak van een offerte op dat u briefpapier gebruikt waarop uw adres, contact- en bankgegevens staan.

Stuur algemene voorwaarden mee

Het is niet verplicht om algemene voorwaarden opstellen, maar het is wel verstandig. In uw algemene voorwaarden maakt u de rechten en plichten van u en uw klant duidelijk. Zoals afspraken over de betaaltermijn. Op die manier verkleint u uw financiële risico’s. En voorkomt u misverstanden of teleurstellingen.

Verstuur de offerte

Verstuur uw offerte per email. Zorg ervoor dat u de prijsopgave in een pdf stuurt. Zo kunnen anderen geen aanpassingen doen zonder dat u dit weet en blijft de opmaak hetzelfde. In de email zelf schrijft u een begeleidende tekst. Op het moment dat de opdrachtgever de offerte accepteert en ondertekend terugstuurt, is de offerte juridisch een bindend contract.

Mogelijk gemaakt door

Agenda

15 september

Sterk starten met je eigen bedrijf

19.00 uur
Online
29 september

Ondernemen en belastingen

19.00 uur
Online

Handboek ondernemen Belastingdienst

Download hier de meest recente versie van het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst en lees handige tips, informatie en handvatten om succesvol te ondernemen. Klik hier voor de versie van vorig jaar bij onze downloads.

Deze informatie is geplaatst door: KVK
Terug naar overzicht