Prijs vermelden in een winkel

Op producten in een winkel moet u een prijs vermelden. Daarvoor gelden deze regels:

  • De prijs is in euro's (inclusief btw).
  • De prijs moet duidelijk leesbaar zijn.
  • Het moet duidelijk zijn voor welk product de prijs geldt (de prijs staat op of in de buurt van het product).
  • Bij verpakte producten moet u ook de prijs per meeteenheid (bijvoorbeeld per kilo, liter of meter) aangeven.

Prijs vermelden in een webshop

Bij producten in een webshop moet u een prijs vermelden. Daarvoor gelden deze regels:

  • De prijs is in euro's (inclusief btw).
  • De totale prijs van de bijkomende kosten (zoals verzendkosten en servicekosten).
  • U moet uitleg geven over de kosten die niet vooraf vast staan (verzendkosten).
  • U moet gepersonaliseerde prijzen (dynamische prijzen) vermelden.
  • Er mag alleen gratis staan als er niks tegenover staat, ook geen persoonsgegevens.

Wanneer hoeft u geen prijs te vermelden?

Soms hoeft u de prijs niet te vermelden. Bijvoorbeeld:

  • Op kunst en antiek hoeft u geen prijs te vermelden.
  • Op producten op een veiling hoeft u geen prijs te vermelden.
  • Bij verschillende producten in 1 verpakking, hoeft u niet de prijs per meeteenheid te vermelden.
  • Bij los verkochte producten hoeft u niet de verkoopprijs te vermelden, maar wel de prijs per meeteenheid.

Bekijk de producten of situatie waarbij u de verkoopprijs en prijs per meeteenheid niet hoeft te vermelden in bijlage I en bijlage II van het Besluit prijsaanduiding producten.

Extra kosten (bijkomende kosten)

U moet duidelijk zijn over bijkomende kosten (zoals verzendkosten of voorrijkosten). Rekent u altijd bijkomende kosten? Dan moet u die meenemen in de eerste prijs die u laat zien.

Extra kosten voor betaalmogelijkheden (betaalkosten) los van de verkoopprijs, moet u ook duidelijk vermelden.

Prijs vermelden in reclame en bij aanbiedingen

Als u reclame maakt moet u zich ook houden aan de regels voor het vermelden van de prijs:

  • Als de vermelde prijs een adviesprijs is, moet u dit duidelijk bij de prijs zetten.
  • Geeft u korting op een eerder gebruikte prijs? Dan moet u als van-prijs (de prijs vóór de korting) de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen gebruiken voor uw aanbieding.
  • Maak duidelijk wanneer de prijzen in uw reclame of aanbieding gelden.

Verkeerde prijs vermelden

Heeft u een verkeerde prijs in uw winkel, webshop of folder genoemd? Dan moet u soms een product voor die verkeerde prijs verkopen:

  • Kon uw klant begrijpen dat de prijs niet goed was? Dan hoeft u het product niet voor de verkeerde prijs te verkopen.
  • Kon de consument erop vertrouwen dat de prijs juist was? Dan moet u het product voor de verkeerde prijs verkopen.

Mogelijk gemaakt door

Agenda

15 september

Sterk starten met je eigen bedrijf

19.00 uur
Online
29 september

Ondernemen en belastingen

19.00 uur
Online
Deze informatie is geplaatst door: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Terug naar overzicht