Hoe presenteer jij je bedrijf

Imago 

Jouw imago is het beeld dat andere van jouw hebben. Eenmaal een imago verkregen dan is het niet eenvoudig hiervan af te komen. Probeer voor jezelf goed te bedenken wat je wilt uitstralen met jouw onderneming en handel daar consequent naar. Een imago vormt zich door verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan:

Lettertype

Logo

Slogans

Kleurgebruik

Inrichting

Werkwijze

Prijsstelling

Kwaliteitsniveau

Manier van communiceren

Marketingstrategie

Ervaringen (mond-tot-mond)

Huisstijl

De huisstijl is de manier waarop jij je als bedrijf zichtbaar maakt. Vandaar ook dat er al een aantal factoren van je huisstijl hierboven bij imago staan genoemd. Aanvullend op jouw logo, kleurgebruik en lettertype moet je ook denken aan bijvoorbeeld het taalgebruik, type afbeeldingen en grafische stijl.
Ook hier is het belangrijk om goed passende keuzes te maken en consequent te zijn. Voer je huisstijl ook door op alle communicatie uitingen. Van je website tot LinkedIn en van je briefpapier tot flyers, brochures en presentaties.

Prijs & Kwaliteit

Een veel gemaakt fout door startende ondernemers is om te goedkoop te willen zijn. Vaak correspondeert dit niet met de overige factoren. Het beste advies voor de laagste prijs klinkt leuk maar is uiteindelijk niet overtuigend en meestal niet haalbaar. Het is zelfs verwarrend voor de klant en uiteindelijk slecht voor het bedrijfsresultaat. Durf te vragen wat je waard bent en zorg dat het totaalplaatje klopt!

Terug naar stappenplan