In de voorgaande stappen heb je gekeken naar jezelf, je bedrijf, de klant en de omgeving. Je hebt inmiddels dus veel kennis opgedaan. Om deze kennis op een rijtje te zetten en te gebruiken om jouw onderscheidende positie in de markt te bepalen is het raadzaam een SWOT-analyse te maken.
SWOT staat voor strengths, weaknesses, oppurtunities en threats. In gewoon Nederlands jouw sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Middels de SWOT-analyse werk je overzichtelijk aan de juiste strategieën om jouw persoonlijke en zakelijke doelen te bereiken. Lees hier meer over het maken van een SWOT-analyse.
Belangrijk is om te bepalen welke plaats jij in de markt gaat innemen. Is er nog voldoende ruimte (veel vraag, weinig aanbod) of moet je vechten voor je plaats (meer aanbod dan vraag). In beide gevallen is het belangrijk om goed zichtbaar en vindbaar te zijn voor jouw klanten. Bedenk dus goed hoe jij gaat opvallen en waarom klanten juist met jou zaken gaan doen.
Het kan hierbij nuttig zijn als je t.o.v. de andere aanbieders bepaalde unieke eigenschappen hebt. Dit noemen we USP: Unique Selling Points. Dit kan jij zelf zijn als ondernemer en ook bepaalde kennis, kwaliteiten of eigenschappen van jouw product of dienst. Het kan ook jouw vestigingslocatie zijn of manier van werken.
Ga voor jezelf dus goed na wat jou uniek maakt, waardoor klanten voor juist voor jou kiezen of waarom jij juiste een hogere of lagere prijs kan hanteren. Dit kan je in de volgende stap namelijk ook weer goed gebruiken bij het formuleren van een overtuigende marketingboodschap.