Er zijn vele verschillende redenen om een eigen bedrijf te starten. Bij de één is het een lang gekoesterde droom bij de ander komt het door omstandigheden zoals ontslag of een carrièreswitch. In veel gevallen is het ook een combinatie van verschillende persoonlijke motieven; ook wel drijfveren genoemd. Veel voorkomende drijfveren om te gaan ondernemen zijn:
Eigen baas / zelf beslissen
Meer vrijheid en flexibiliteit
Beter privé- / werkbalans
Eigen visie / werkwijze hanteren
Betere (geldelijke) beloning
Minder reistijd. werk in de regio
Passie volgen; van hobby werk maken
Sociale contacten, onder de mensen zijn
De specialist zijn / De beste willen zijn
Betekenisvol werk (voor maatschappij / jezelf)
Meer waardering / erkenning krijgen
Zelf iets opbouwen (voor later)
Bedenk goed wat jouw belangrijkste drijfveren zijn en bepaal of het ondernemerschap echt de juiste vorm is om dit te bereiken. Past het ondernemerschap bij jou? Wat zijn de voor- en nadelen en welke vormen en alternatieven zijn er. Ga je parttime- of fulltime ondernemen, kies je voor franchise, een bedrijfsovername of begin je als zzp’er. Bespreek dit ook met vrienden, kennissen of een (loopbaan)coach.
Doelen stellen als persoon en als ondernemer is belangrijk. Het gaat in deze stap om jouw persoonlijke doelen, later volgen nog de zakelijke doelen. Persoonlijke doelen liggen in lijn met jouw persoonlijke drijfveren. Wat ga je concreet ondernemen om jouw drijfveren in te lossen?
Door het opstellen en behalen van goed omschreven doelen blijf je gemotiveerd. Wil je bijvoorbeeld een beter privé-/ werkbalans omschrijf dan hoe jouw werkweek er over een (half) jaar precies uit moet gaan zien. Of wil je de specialist in de branche zijn? Welke opleidingen ga je dan het komende jaar volgen en afronden. Maakt het concreet en meetbaar. Lees hier hoe je start met doelen stellen.