De perfecte methode om je 1e klanten te krijgen is het organiseren van een pilot, een soort test. Moet je aanbod dan al helemaal klaar zijn? Nee joh! Weet je nog niet exact wie jouw ideale klant is? Ook niet erg. Daar kun je juist achter komen door een pilot te doen.

Wat is een pilot precies?

Een pilot is een soort test of proef waarin je met een aantal mensen je aanbod gaat uitproberen voordat je het definitief de wereld in slingert. Het geeft je een super goed idee of alles wat je bedacht hebt, ook echt goed werkt. En je kunt het nog goed finetunen door alle waardevolle feedback die je krijgt.

De pilot is dus een voorproefje, een sneak preview. En de grap is dat mensen die meedoen zich vereerd voelen dat zij als eerste jouw aanbod mogen uitproberen. En omdat het een test is, is het zelfs niet erg dat het nog niet af is.

Voordelen

Het heeft zoveel goede kanten.

Het zorgt ervoor dat je durft te starten met iets wat nog niet 100% is. Je ‘oefent’ alvast.

Je vertelt er duidelijk bij dat het de eerste keer is en deelnemers vinden het juist cool en spannend om als 1e iets uit te proberen.

Het boost je zelfvertrouwen omdat je allerlei reacties krijgt op de inhoud.

Meestal krijg je oprechte feedback over wat er verbeterd kan worden, super leerzaam en waardevol! Je gaat hier natuurlijk actief naar vragen na afloop maar vaak komen deelnemers er zelf ook al mee op de proppen. Zo kun je je aanbod aanscherpen en verbeteren.

De positieve reacties kun je trouwens ook prima als testimonials op je nieuwe website zetten, met naam en foto is het beste. Wel even om hun toestemming vragen natuurlijk. En wat dacht je van de gratis mond-tot-mond reclame? De reuring over jouw aanbod en jouzelf komt op gang.

Je merkt ook meteen waar deelnemers enthousiast over zijn en wat eruit kan omdat het niks toevoegt. Zo kun je accenten verleggen en delen uitbreiden, de behoefte van jouw toekomstige klanten wordt immers steeds meer helder.

Je komt erachter welke doelgroep het meest warm loopt voor jouw aanbod. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat millennials, mensen tussen de 20 en 30 jaar, een minder interessante doelgroep voor mij zijn. Enerzijds omdat ze vaak nog zoekende zijn in waar ze expert in willen zijn/worden. Anderszijds omdat ik merk dat ze lastiger moeilijke keuzes kunnen maken in het ondernemerschap. En mensen vanaf 30 jaar met al flink wat vlieguren op de teller als dienstverlenende professional in loondienst, dat zijn mijn ideale klanten. Zo fijn dat dat ook duidelijk is!

Wat is goed om in je achterhoofd te houden?

Het is handig om een termijn te koppelen aan de pilot. De max is echt wel 3 maanden om de betrokkenheid hoog te houden en de aandacht vast te houden.

Ik heb de fout gemaakt om de pilot gratis te doen. Achteraf gezien heb ik daar echt spijt van. Ook de 80% die mijn deelnemers kregen was al van grote waarde. Het nadeel van gratis meedoen was dat er een aantal mensen niet serieus meededen. Daar had ik dus niks aan. Het commitment ontbrak, de pilot was te vrijblijvend omdat het gratis was.
Als ik jou was zou ik er in ieder geval een klein bedrag voor vragen. Dan weet je zeker dat je serieuze deelnemers hebt en dat ze actief mee gaan doen. En als je dit doet, dan is het super natuurlijk dat je ook alvast inkomsten hebt.

Het goede nieuws is wel dat ik, doordat het gratis was, iemand uit de bijstand heb geholpen om haar bedrijf op te zetten. Dat vond ik eigenlijk ook wel weer speciaal. Bovendien kreeg ik daardoor zicht op hoe het is om te starten vanuit een uitkering en hoe lastig de regeltjes van het UWV soms zijn. Ze zijn bepaald niet bezig met het realiseren van iemands droom…. Mooi om te zien hoe mijn deelneemster er, ondanks dat, toch 100% voor ging. Echt respect! Het zette mij aan het denken….ik ga elk jaar een aantal mensen met een uitkering deze kans geven om mee te doen aan het Succesvol Starten programma. Doe ik ook nog iets goeds voor mijn medemens die het financieel allemaal niet kan behappen maar wel goede ondernemerskwaliteiten bezit en een droom wil realiseren. Ik schreef het al…..een pilot is een leerzaam traject!

De 7 tips voor een succesvolle pilot

  1. Stel vast hoe lang de pilot gaat duren (max 3 maanden).
  2. Bedenk waarop je feedback wilt ontvangen. Wat zijn de essentiële onderdelen die echt goed moeten zijn? Wat zijn minder belangrijke onderdelen?
  3. Bepaal het aantal mensen dat je wil laten deelnemen in je pilot en wie. Tussen de 5 en 10 mensen geeft je een goed beeld. 
  4. Wees duidelijk is wat de mensen moeten kunnen of kennen om deel te nemen en communiceer dat ook. Nog belangrijker is dat je een divers publiek vindt. Ik heb via een Facebook advertentie mijn pilot deelnemers gevonden.
  5. Evalueer persoonlijk met alle deelnemers. Zo krijg je de meest waardevolle informatie. Het is handig om van tevoren een vragenlijst hiervoor op te stellen zodat je niks vergeet. Zelf heb ik de gesprekken opgenomen (met hun toestemming) zodat ik het daarna nog een keer kon beluisteren.
  6. Zie feedback niet als kritiek maar als mogelijkheid om te verbeteren. Het was nog niet 100%, nietwaar?
  7. Evalueer met jezelf en andere betrokkenen die mee georganiseerd hebben. Wat is er allemaal goed gegaan en wat kan er beter? Is er feedback op de inhoud of op het proces of beide?
  8. Pas vervolgens jouw aanbod aan en ga voor echt. 


Het organiseren van een pilot is echt DE manier om jouw 1e klanten binnen te halen.

Agenda

13 mei

Ondernemen en belastingen

19.30 uur
Online
Online

Netto inkomen calculator

Wil je snel weten wat je netto over zal houden als startende ondernemer? Bereken dan jouw besteedbaar inkomen via onderstaande calculator.

Nieuws

BTW-aangifte doen over het eerste kwartaal? Zet 30 april als deadline in je agenda!

12-04-2024

Ben je een startende ondernemer en moet je btw-aangifte doen over het eerste kwartaal? Zorg dan dat je btw-aangifte- en betaling uiterlijk 30 april binnen zijn.

Blogger:

Lisette helpt als online business coach met veel plezier ambitieuze dienstverlenende ondernemers met een succesvolle start en groei van hun bedrijf. Ondernemen is een vak apart en zij leert ze hoe je een bedrijf met een mooie toekomst opbouwt zodat je van je droom kunt leven en veel mensen of bedrijven kunt helpen. Haar kracht en expertise ligt in de strategische en commerciële kant van een business.

Terug naar overzicht