Maak sales makkelijker

Bovendien draag je als bedrijfseigenaar misschien vele petten en heb je weinig tijd om je uitsluitend op verkoop te richten. Ten slotte kan het moeilijk zijn om de wens om te verkopen in evenwicht te brengen, met de noodzaak om positieve relaties met potentiële of bestaande klanten te onderhouden. Je doet of verkoopt iets om er zelf ook beter van te worden. Dit brengt gemengde gevoelens met zich mee. Maar om jouw onderneming te laten slagen zal je deze uitdaging toch aan moeten gaan.

Verkoopstrategie

Zorg dat je een verkoopstrategie in zet die past bij je doelgroep. Zorg ook dat de omzet die je wilt halen realistisch is. Ik geef je vijf tips om een succesvolle verkoopstrategie te maken:

  1. Definieer jouw doelgroep en begrijp hun behoeften
  2. Stel duidelijke en haalbare verkoopdoelstellingen op
  3. Ontwikkel een uniek waardevol voorstel dat jou onderscheidt van concurrenten
  4. Stel een verkoopproces op dat de efficiëntie en effectiviteit maximaliseert
  5. Meet en analyseer voortdurend je resultaten om data gestuurde verbeteringen aan te brengen

"Zorg voor een verkoopstrategie die past bij je doelgroep."

8 tips om de verkoop te verhogen

  1. Bied uitzonderlijke klantenservice
  2. Geef duidelijke en beknopte productinformatie
  3. Gebruik sociale media om je producten te promoten en in contact te komen met klanten
  4. Bied kortingen en promoties om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden
  5. Zorg voor een naadloos en handig afrekenproces
  6. Feedback van klanten verzamelen en gebruiken om jouw producten en diensten te verbeteren
  7. Bouw vertrouwen en geloofwaardigheid op bij jouw klanten
  8. Bied verschillende betalingsmogelijkheden om aan verschillende voorkeuren tegemoet te komen

Analyseren

Analyseer regelmatig jouw verkoopstrategie, pas aan waar nodig om aan de eisen van de markt te voldoen.

Om jouw verkoopresultaten te analyseren, kun je beginnen met het organiseren van jouw gegevens, het identificeren van belangrijke prestatie-indicatoren (KPI's) en het zoeken naar patronen of trends. Een goede KPI vertelt je wat je moet weten om succesvol te zijn. Een goede KPI is smart. Lees hier meer over smart.

Denk dan aan bijvoorbeeld het analyseren van inkomsten, klantenwerving, conversiepercentages en andere statistieken die belangrijk zijn voor jouw onderneming. Zodra je beter inzicht hebt in jouw gegevens, kan je deze informatie gebruiken. Op deze manier kan op gegevens gebaseerde beslissingen nemen om de verkoopprestaties te optimaliseren.

Hoe kan ik me beter voelen als ik verkoop?

Er zijn verschillende manieren om je emoties te reguleren. Zo voel jij je beter als je verkoopt.

Blijf positief: Probeer een positieve houding te behouden en focus op de potentiële voordelen van de verkoop

Neem pauzes: Neem gedurende de dag korte pauzes om je hoofd leeg te maken en je energie op te doen, een wandelingetje tussen je werkzaamheden door doet wonderen

Doe aan zelfzorg: Zorg voor je fysieke en mentale gezondheid door goed te eten, te sporten en voldoende rust te nemen

Stel haalbare doelen: Stel realistische verkoopdoelen voor jezelf en vier je prestaties onderweg

Visualiseer succes: Stel jezelf voor dat je slaagt in je verkoopinspanningen, en gebruik positieve affirmaties om je vertrouwen te vergroten

"Vergeet niet dat verkopen een uitdagende taak kan zijn, maar met de juiste mentaliteit kan je jouw prestaties verbeteren en ga je je beter voelen terwijl je het doet."

Partners

Agenda

11 december

Netto inkomen berekenen doe je zo!

10.00 uur
Online
13 januari

Sterk starten met je eigen bedrijf

19.00 uur
Online

Stap voor stap van start!

Wil jij goed voorbereid starten als ondernemer? Volg ons praktische stappenplan en ontdek waar je als ondernemer aan moet denken! Heb je alles doorlopen? Vraag jouw starterscertificaat aan!

Blogger:

Eveline Corbet | Ondernemerscoach

Eveline haar missie is om ondernemers te helpen zelfstandig en succesvol te worden. Haar doel is om jou als ondernemer te begeleiden naar een punt waar je zelfverzekerd en sterk keuzes kunt maken voor jouw bedrijf. Door haar ervaring als ondernemer in de persoonlijke verzorging is zij in staat een luisterend oor te bieden en (startende) ondernemers te begeleiden en ondersteunen bij hun plannen.

Terug naar overzicht