Om kapitaal te verkrijgen, bied je je concept aan op een van de crowdfunding-platforms op internet. Zie voor voorbeelden de links onderaan deze pagina. Daarbij vermeld je het bedrag dat je nodig hebt, bijvoorbeeld € 25.000,- en stel je de termijn vast waarop je het bedrag bij elkaar wilt hebben. Iedereen die je project ziet zitten kan investeren. Wie mee wil doen legt een (klein) bedrag in en zo financier je uiteindelijk het hele project. Je ontvangt het geld pas daadwerkelijk als ten minste 100% van het benodigde bedrag is toegezegd. Krijg jij je financiering niet rond binnen de vastgestelde termijn, dan krijgen degenen die al betaald hebben hun geld terug.
Als je een financiering van een bank of investeerder krijgt, dan speelt in de meeste gevallen het (uiteindelijke) financiële voordeel voor de bank of investeerder een grote rol. Bij crowdfunding is 'geld' meestal niet de reden om te investeren. Het gaat vooral om goodwill richting de ondernemer of initiatiefnemer. En om het goede gevoel dat de investeerder krijgt als hij kan bijdragen aan een initiatief waar hij zelf helemaal achter staat.
Vaak vormen vrienden, familie en bekenden het begin van je crowd. Zij raken enthousiast door je plannen en willen je graag helpen om die plannen te realiseren. Om je crowd groot genoeg te krijgen, zul je echter ook mensen van buiten je directe netwerk moeten aantrekken. Voor hen zul je doorgaans meer moeite moeten doen voordat ze bereid zijn om in jou te investeren. Sympathie en vertrouwen is hierbij van groot belang.
Als mensen geïnteresseerd zijn in je plannen en willen investeren, houd ze dan daarna ook op de hoogte van de vorderingen en ontwikkelingen, bijvoorbeeld via een blog of social media. Ze zijn vaak veel meer geïnteresseerd in je persoonlijke verhaal dan in het eventuele rendement. En als je investeerders enthousiast zijn en blijven, is de kans groot dat zij ook anderen overhalen om in je project te investeren.
Je crowd kan op een aantal manieren investeren:
doneren: je crowd geeft geld en krijgt er niets voor terug, behalve een goed gevoel;
sponsoren: je crowd krijgt een niet-financiële beloning
uitlenen: je crowd krijgt het geleende bedrag na verloop van tijd met rente terug;
participeren: je crowd deelt in de waardeontwikkeling van het project.
In allerlei gevallen kan crowdfunding een uitkomst zijn: voor (startende) ondernemers, voor creatieve projecten, voor het realiseren van kunst, voor maatschappelijke projecten in binnen- en/ of buitenland, voor sportprojecten, voor wijkinitiatieven, voor schrijvers, voor goede doelen, voor muzikanten, voor journalisten, voor fotografen... kortom: teveel om op te noemen.
We hebben natuurlijk allemaal wel eens een regenboog gezien. Een wonderlijk en kleurrijk fenomeen. Heel vaak wordt er bij het zien van een regenboog gezegd dat er een pot goud aan het einde te vinden is. Helaas is dit niet het geval. In deze blog leg ik uit wat het regenboogsyndroom inhoud en wat dit te maken heeft met het starten van een eigen bedrijf.