Allereerst: wat is sponsoring? Door middel van sponsoring doe je een gift – of dat nu een geldbedrag of iets anders is – in ruil voor reclame of naamsbekendheid. Je geeft bijvoorbeeld een geldbedrag aan een lokale voetbalclub en jouw bedrijfsnaam krijgt, in ruil daarvoor, een plekje op het reclamebord langs het veld. Sponsoring is dus met name interessant als jij je imago wilt verbeteren of je naamsbekendheid in de regio wilt verhogen. Hieronder vind je meer voordelen van sponsoren.
Sponsoring is positief voor je imago
Door bijvoorbeeld jouw lokale voetbalclub, een stichting, goed doel uit je regio of evenement te sponsoren, laat je zien dat je maatschappelijk betrokken bent. Daarom is het belangrijk dat je je wel verbindt aan een doel dat bij jou en je normen en waarden past.
Sponsoring kán aftrekbaar zijn
Met de nadruk op kán. Als jouw sponsoring is gedaan uit zakelijk belang, zijn de kosten aftrekbaar. Sponsoring wordt als zakelijk belang gezien als het bijvoorbeeld jouw naamsbekendheid vergroot of zorgt voor regionale binding. Dan kan de btw als voorbelasting worden afgetrokken in de aangifte omzetbelasting.
Voorbeelden: wel of niet aftrekbaar?
Stel: je bent timmerman en sponsort de lokale voetbalvereniging. Jouw bedrijfsnaam komt op shirtjes en op reclameborden langs het veld te staan. Dan sponsor je uit zakelijk oogpunt, aangezien je naamsbekendheid in de regio wordt vergroot. Je kosten zijn aftrekbaar en de btw kun je als voorbelasting aftrekken.
Stel: je bent boekhouder en speelt in een bandje. Toevallig organiseert je neef een muziekevenement in het dorp. Je speelt met jouw bandje op het festival en word daar niet voor betaald, maar je bedrijfsnaam wordt in plaats daarvan als sponsor getoond. Nu wordt het moeilijker aan te tonen wat het zakelijk belang is: het is vooral uit persoonlijk oogpunt gedaan (het betreft een familielid en daarbij nog eens een persoonlijke interesse). Het zakelijk belang wordt moeilijk aan te tonen en je zult waarschijnlijk de kosten en btw niet af kunnen trekken.
Het kan ook zo zijn dat jouw sponsoring deels zakelijk en deels persoonlijk belang heeft. Dan kun je het zakelijke deel aftrekken. Hoe dit wordt berekend hangt af van in hoeverre het zakelijk of persoonlijk is.
Sponsoring geeft je de kans om te netwerken met potentiële klanten
Door middel van sponsoring kun je direct in contact komen met potentiële klanten. Je kunt direct in contact komen met toeschouwers of andere geïnteresseerden en zij zien direct dat je een van de sponsoren bent. Een uitgelezen kans om je voor te stellen dus! Ook kun je in contact komen met zakelijke contacten en op deze manier je netwerk uitbreiden.
Sponsoring zorgt voor publiciteit
Grote kans dat jouw naam op reclameborden, t-shirts of andere kledij, promotionele uitingen zoals persberichten of PR of andere reclame-uitingen komt te staan. Sponsoring vergroot je naamsbekendheid!
We hebben natuurlijk allemaal wel eens een regenboog gezien. Een wonderlijk en kleurrijk fenomeen. Heel vaak wordt er bij het zien van een regenboog gezegd dat er een pot goud aan het einde te vinden is. Helaas is dit niet het geval. In deze blog leg ik uit wat het regenboogsyndroom inhoud en wat dit te maken heeft met het starten van een eigen bedrijf.