Ook onder jouw doelgroep is de kans groot dat zij als eerste bij Google te rade gaan. Oftewel, goede vindbaarheid en een hoge positie in Google zijn kritieke succesfactoren voor jouw onderneming.
Nadat iemand een zoekopdracht bij Google heeft ingegeven, toont de zoekmachine een lijst met zoekresultaten. Die zijn er grofweg in twee varianten:
De betaalde zoekresultaten noemen we ‘gesponsorde zoekresultaten’. Het zijn eigenlijk advertenties die je kunt inkopen op zoekopdrachten. Via het advertentieplatform van Google kun je per zoekopdracht aangeven wanneer jouw advertentie wordt getoond en aan welke doelgroep. Jij betaalt vervolgens alleen als er op jouw advertentie wordt geklikt en er een bezoeker naar je site komt. Voor alleen de vertoning van de advertentie hoef je dus niet te betalen.
De gratis zoekresultaten van Google zijn de zogenaamde ‘organische’ zoekresultaten. Deze zijn niet te koop en ook niet helemaal zelf te beïnvloeden. De algoritmen van Google bepalen op basis van jouw website en de websites van jouw concurrenten de volgorde van de resultaten. Dit is een ingewikkeld proces waar jij slechts voor een klein deel invloed op kunt oefenen via zoekmachine optimalisatie technieken. Dit wordt ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd.
Naast een technisch optimale website is het voor de organische zoekresultaten ook belangrijk dat de teksten op jouw website goed zijn. De woorden die jouw doelgroep intikt als ze naar jouw product of dienst op zoek zijn, moeten op jouw website voorkomen. Anders vindt Google jou niet.
Naast jouw eigen website kijkt Google ook nog eens naar vele andere websites om de positie van jouw pagina in de zoekresultaten te bepalen. Wanneer veel relevante websites via een linkje jouw website vermelden, heb je meer kans om hoger in Google te verschijnen. Zie zo’n linkje als een aanbeveling van een andere website. Hoe meer aanbevelingen, hoe hoger je verschijnt.
Lees ook eens: Zelf aan de slag met e-mailmarketing
We hebben natuurlijk allemaal wel eens een regenboog gezien. Een wonderlijk en kleurrijk fenomeen. Heel vaak wordt er bij het zien van een regenboog gezegd dat er een pot goud aan het einde te vinden is. Helaas is dit niet het geval. In deze blog leg ik uit wat het regenboogsyndroom inhoud en wat dit te maken heeft met het starten van een eigen bedrijf.