Het huren van een kantoor kan fiscale voordelen voor je hebben: je kunt diverse kosten aftrekken zoals huur, verbouwingskosten, gas water en elektra, maar ook kantoorbenodigdheden. Maar wat is het eigenlijk het verschil in regelgeving tussen thuis werken of een kantoor? En als je thuis werkt, zit er dan verschil tussen een koop- of huurwoning?
De regels bij thuis werken in een koopwoning of huurwoning verschillen. In het geval van een koopwoning is de zelfstandigheids- en inkomenseis van belang.
Zelfstandigheidseis
De zelfstandigheidseis houdt in dat de werkruimte duidelijk te herkennen moet zijn als zelfstandige ruimte. Het kantoor moet in ieder geval een eigen ingang en sanitaire voorzieningen hebben. Ook moet de ruimte aan derden kunnen worden verhuurd.
Inkomenseis
De inkomenseis houdt in dat je vanuit jouw werkruimte aan huis minstens 70% van je inkomsten moet verdienen. Ook moet je minstens 30% van je werktijd vanuit de ruimte werken. Dit kun je aantonen door een urenregistratie bij te houden.
Klik hier voor het invullen van een handige rekenhulp van de Belastingdienst om te bepalen of jouw werkruimte zelfstandig genoeg is.
Heb je een huurhuis? Dan is het gemakkelijker om de kantoorruimte op te geven als aftrekpost. Hiervoor zijn twee mogelijkheden, namelijk het etiketteren of administratief splitsen. Bij het etiketteren merk je de woning aan als ondernemingsvermogen. Deze regeling is meestal het voordeligst. Administratief splitsen is met name interessant wanneer de werkruimte minder dan 10% van het totale woonoppervlakte beslaat.
Ook bij een huurwoning zijn er een aantal voorwaarden verbonden:
Het huurrecht van de woning moet behoren tot het ondernemingsvermogen. Dit doe je door te etiketteren, te benoemen in de jaarrekening en om het nog duidelijker te maken: te betalen via een zakelijke rekening.
Meer dan 10% van de woning dient gebruikt te worden voor de onderneming als je wilt etiketteren. Dat gebeurt op basis van vierkante meters van alle ruimtes, inclusief berging. Staat je bureau in de woonkamer? Dan kan de gehele woonruimte toegeschreven worden aan het aantal vierkante meter kantoor.
Je werkt minimaal 10% van de tijd vanuit huis.
Voldoet de kantoorruimte aan bovenstaande regels? Dan kan het kantoor aan huis aangemerkt worden als ondernemingsvermogen. Dan mogen de kosten afgetrokken worden van de winst. Daarnaast kun je de btw op gas, water, elektriciteit, onderhoud en inrichting aftrekken. Voor aftrek van de internet- en telefoonverbinding moet aangetoond worden dat deze alleen voor de onderneming gebruikt worden. In dit artikel lees je meer over welke kosten aftrekbaar zijn.
Stichtingen kunnen in sommige gevallen btw vrij huren. Dan dient het gebouw wel minimaal tien jaar in handen te zijn van dezelfde eigenaar of meer dan tien jaar geleden verbouwd te zijn.
Zoals je ziet heeft het nogal wat voeten in de aarde om te voldoen aan de regels van de Belastingdienst en is het eerder een uitzondering dan regel.
Er zijn meer regels en eisen aan een kantoor aan huis dan een extern kantoor. De regels rondom een kantoor aan huis worden elk jaar verder verscherpt. Daarom kan een (flex)werkplek huren voordeliger voor je zijn. Je kunt dan namelijk alle zakelijke kosten aftrekken, zoals de huur, afschrijving van kantoormeubilair, apparatuur, drukwerk, kantoorbenodigdheden, schoonmaakkosten, internet- en telecommunicatiekosten.
Daarnaast biedt een kantoorruimte je ook een hoop gemak. Wil je:
Flexibel je werktijden kunnen indelen;
Meer discipline tijdens het werken;
Minder afleiding;
Je netwerk vergroten;
Je privé- en werkzaken beter van elkaar scheiden;
Professioneler overkomen?
Dan is een kantoorruimte wellicht iets voor je.
We hebben natuurlijk allemaal wel eens een regenboog gezien. Een wonderlijk en kleurrijk fenomeen. Heel vaak wordt er bij het zien van een regenboog gezegd dat er een pot goud aan het einde te vinden is. Helaas is dit niet het geval. In deze blog leg ik uit wat het regenboogsyndroom inhoud en wat dit te maken heeft met het starten van een eigen bedrijf.
Download hier de meest recente versie van het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst en lees handige tips, informatie en handvatten om succesvol te ondernemen. Klik hier voor de versie van vorig jaar bij onze downloads.